Miből is áll össze egy szendvics?

Ugye minden szendvicsnek az alapja valamilyen pékáru, legyen az egy kenyérfajta vagy valamilyen pékáru, fehér, félbarna, barna, rozs, kukorica, tönköly, teljes kiőrlésű vagy éppen valamilyen extrudált kenyér, vagy puffasztott szelet. Ezek közül mindegyiknek más a kalória értéke.

Vegyük alapul minden felsorolt értékből a 100 grammos egységet a meghatározáshoz. Tíz dekányi normál fehér kenyér átlagosan 270 kalória, a félbarna kenyér 240, a teljes kiőrlésű kenyér 230 kalória körül mozog. A barna kenyér 250 kalória, míg a magvas kenyerek 280 kalóriát érnek, a kukoricakenyér pedig 240 kalóriát tartalmaz. Egy normál zsemle 280, míg egy kifli közel 300 kalória. Az extrudált vagy puffasztott termékekből 320-380 kalória (100 gr) között találhatnak különböző termékeket, viszont azt érdemes itt számításba venni, hogy egy szelet ezekből a termékekből 10 grammot nyom maximum.

A szendvicsek következő összetevője a kenőkrémek. A sima, egyszerű vajból továbbra is 100 gramm mennyiségre lebontva, közel 750 kalóriát lehet számolni, de tíz deka vaj vagy bármilyen kenőkrém egy szendvicsbe azért elég tömény, bár ez is csak ízlés kérdése természetesen. A különböző vajkrémek 400 kalóriát adnak, a krémsajt nagyságrendileg 200 kalória, egy májpástétom vagy egy tonhalkrém pedig 320 kalória, egy körözött 200 kalória.

A kenőkrémekre jönnek a feltétek, különböző felvágottak, sajtok, tojás, húsos feltétek, halas feltétek, és a többiek, természetesen továbbra is 100 gramm mennyiségű kalóriaértékekkel felsorolva. Kezdjük a párizsival, amely nagy víztartalmának köszönhetően mindössze 130 kalória, ellenben a pulyka, a marha és a borjú párizsi már 220 kalória közelében van. A gépsonka még a 100 kalóriát sem mindig éri el, a pulykasonka 120 kalória, a tömörebb sonkák, mint a paraszt sonka már 230 kalória, a disznósajt 250, a császárszalonna és a turista felvágott 370, a kolbászok 300 és 500 kalória között mozognak, a szalámik pedig még valamivel 500 kalória feletti értékeket mutatnak.

Egy rántott hús 250 kalóriától indul, míg egy hamburger pogácsa meg grillezve 200 kalória, persze azért a húsok fajtáitól és a fűszerezéstől is függenek ezek az értékek.

A sajtok közül nézzük a népszerűbbeket, a trappista 350 kalória, a penészes kéksajtok, rockfort, gorgonzola sajtok 350-400 kalória, a parmezán sajt is 400 kalória, az óvári és a mozzarella sajtok 300 kalória, a feta 260, az edámi és ementáli sajtok 360 kalória, a camembert sajt pedig 300 kalóriát tartalmaz. 

A főtt tojás és rántott tojás egyaránt 150-160 kalória. Itt is 100 gramm mennyiségre értendők az értékek.

Végezetül pedig jönnek a zöldségek, amelyek természetesen fontos és nem utolsósorban egészséges összetevőit képezik egy finom szendvicsnek. 100 gramm csemegeuborka mindössze 15 kalória, de azért abból többet meg lehet enni egy szendvicshez. A kígyóuborka 20 kalória, a lilahagyma és a vöröshagyma 40-45 kalória, az olívabogyó 120, a paprika 30, a zöldpaprika, a paradicsom és a retek szintén 20 kalória, a salátából tíz deka 20 kalória.

Nem szabad megfeledkezni a szószokról sem, hiszen egy szendvics tetejére vagy belsejébe a kenőkrémek mellett már szinte minden alkalommal kerül valamilyen szósz is. A mustár és a ketchup 100 gramm mennyiségnél nagyjából 100-120 kalóriát tartalmaznak, ellenben a majonézzel, amely ennek majdnem a hétszerese, vagyis közel 700 kalória. A tormás majonéz mindössze 300 kalória ugyanebben a mennyiségben elfogyasztva.

Ha ezek alapján az értékek alapján megnézünk, mondjuk egy sima, egyszerű párizsis zsemlét, akkor az nagyságrendileg 400 kalóriából összerakható, persze sajt és majonéz nélkül, egy kis salátával és uborkával. Egy rozsos kenyérből készített szendvics, téliszalámival, sajttal és majonézzel ellenben már akár 1000 kalória is gyorsan lehet. 

Egy szendvics kalóriaértéke attól is függhet, hogy azt a nap mely időszakában és milyen étkezés alkalmával szeretnék elfogyasztani, milyen fajta és mennyi feltétet szeretnének beletenni. 

 A kalóriatáblázatok alapján könnyen és gyorsan összeállíthatják, hogy mennyire laktató és tartalmas vagy épp ellenkezőleg, könnyed szendvicset szeretnének elkészíteni és elfogyasztani.

A szendvicsek kalória értékeik alapján akár főétkezésnek, akár kiegészítő étkezésnek is kitűnő megoldást kínálnak, és bármely étrendbe beilleszthetők.